sahabat :)

Saturday, 21 April 2012

Aku Ingin Cantik..:)


assalamualaikum semua..:)
kite jumpe lagi...

hari nie Miss Amy nak kongsi ilmu berkenaan rancangan Al-Kuliyyah petang semalam..:)
tajuk dia tuh yang buat Miss Amy tertarik nak tengok..hehehehehe..=)

~AKU INGIN CANTIK~


haaa..tuh la tajuknye..:)
ilmu Islam nie sebenarnye banyak dan tak kan pernah habis..tak kan pernah rugi apatah lagi muflis kalau kite teroka ilmu Islam nie..lagi kuat hati kita ada la..:)
nie antara isi dan intipati regarding tjuk Al-Kuliyyah petang semalam...
Miss Amy nak kongsi dengan semua para sahabat blogger...

  • mengikut ape yang dikatakan oleh ustaz tuh..sekali kite terkena laknat Allah..selama-lamanya kite tak akan berpeluang untuk mencium bau syurga..MasyaAllah...
  • hukum botox..sudah semestinya haram disisi agama kite..haram penggunaan botox nie pulak terbahagi kepada 2:-
<3 haram sekiranya niat untuk kecantikan...
<3 haram jika botox digunakan keatas mana- mana bahagian tubuh badan...hanya dibenarkan sekiranya seseorang itu mengalami kecacatan dan niat untuk memperelokkan kembali bahagian yang bermasalah..

  • untuk pengetahuan semua...perilaku memotong atau mencukur kening adalah diharamkan dan hukumnya juga adalah haram...yang tolong melakukan proses memotong atau mencukur kening juga akan mendapat dosa yang sama...
  • bagi yang memakai pendakap gigi atau braces..hukumnya diharuskan..oleh itu..sahabat Miss Amy diluar sana jangan risau okey..:)...tetapi berpandukan niat juga..sebagai contoh..niat untuk menutup keaiban...=)
  • ustaz tuh kata lagi..bagi hamba Allah yang bernama lelaki..sekiranya berpakaian menyerupai perempuan..nescaya akan dilaknat oleh nabi juga Allah S.W.T...nauzubillahiminzalik...
  • untuk pengetahuan sahabat blogger semua...maksud tersirat emas bagi lelaki adalah batu- batu api neraka....oleh sebab itu Islam mengharamkan lelaki untuk memakai emas sebagai perhiasan..
  • penting untuk kita bercakap benar walaupun sebenarnya benda itu pahit dan menyakitkan...dlam konteks ini lebih menerangkan kepada mereka yang berusaha untuk mengubah orang lain tapi disalah ertikan...
  • bagi wanita mahupun lelaki...keinginan untuk memakai barangan mhal adalah dibenarkan SEKIRANYA BERKEMAMPUAN..jika mampu untuk membeli barangan mewah tetapi tidak membayar zakat..hukumnya haram...jatuhnye hukum haram apabila ada antara kita yang tidak mampu untuk memiliki barangan mahal tetapi berkelakuan seolah2 diri seperti orang kaya..
  • last but not least...dahulukan perkara yang wajib terlebih dahulu....
terima ksih semua sebab sudi baca entri Miss Amy pada kali ini..:)
hope semuanya memperoleh 1 lagi ilmu Allah yang selama nie mungkin menjadi keraguan buat kita semua...:)
salam mesra dari Miss Amy...=)
assalamualaikum...

4 comments:

akubiomed said...

Hanya kerana mahu cantik sanggup melanggar syariat islam.

Miss Amy said...

itu lah manusia...
dengan ilmu dari rancangan nie..
moga lepas nie keraguan yang sbelum nie dapat kita tangkis dulu..:)

chii said...

ramai yg sanggup berhabis duit sebab nak cantik..

hurm..kalo botox haram..mcm mana dgn suntikan vitamin plak ya

Miss Amy said...

btul..rmai di antara masyarakat sekarang yang berhabis duit sbb nk cntik..
ermm...botox mmg haram..tp kalau suntikan vitamin lak...
kite berbalik kepada landas agama..
jika untuk memperelokkan wajah cntohnye disebabkan kecacatan..itu tidak menjadi 1 kesalahan...:)

Cite Yang Korang Terlepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...