sahabat :)

Saturday 16 July 2011

Pesan Rasulullah Kepada Kita

Daripada Abu Hurairah ra, berkata Rasulullah saw, sabdanya:
Jika umatku sudah mengagungkan dunia, maka akan tercabut dari mereka kehebatan Islam; dan jika umatku sudah meninggalkan amar maruf nahi munkar, diharamkan baginya keberkatan wahyu; dan jika umatku sudah saling mencaci, maka jatuhlah ia dari pandangan Allah” (HR. Hakim dan At-Tirmidzi)
Kehidupan dunia dibanding kehidupan akhirat bukan bandingan (QS. Al-`Alaa:16-17); amar maruf dan nahi munkar adalah kewajiban setiap muslim (QS. Ali-Imran: 110); dan menjaga persatuan dan kesatuan umat adalah wajib (QS. Ali-Imran: 103)


Daripada riwayat diatas marilah kita sama renung2kan tentang diri kita. Adakah kita dalam golongan yang telah disebutkan diatas?
1. Jika kita mengagungkan dunia, maka tidak adalah kehebatan Islam lagi pada kita. Maka mereka yang mengagungkan dunia tetapi tidak berlandaskan keimanan kepada Allah, maka dia akan terpesong jauh daripada Islam.
2. Jika umatku sudah meninggalkan amar maaruf dan nahi mungkar(tidak mengikut ajaran Islam), maka hilang lah keberkatan Islam dalam dirinya. Adakah kita seperti itu? Meninggalkan ajaran Islam seperti tidak bertudung, berpakaian yang menjolok mata dan sebagainya?
3. Jika umatku saling mencaci, maka hilanglah pandangan Allah kepadanya. Pernahkah kita sedemikian?. Mencaci atau mengata antara satu sama lain?.
Marilah kita bersama-sama memikirkan pesanan daripada Rasulullah saw ini. Jadikanlah ia pedoman kepada kita semua.

Wallahualam..

2 comments:

azeemazain said...

thanxx sharingg,..like=)

ChipCoklat said...

Satu info yang baik untuk di gunakan..

Cite Yang Korang Terlepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...